به گواهینامه پهپاد نیاز داری؟!!! به آکادمی ایـــرسا مراجعه کن!
0
09385004142

دسته بندی وضعیت پرواز پهپادها از منظر Surfshark

دسته بندی وضعیت پرواز پهپادها از منظر Surfshark

۱- ممنوعیت مطلق
۲- ممنوعیت موثر
۳- محدودیت هایی اعمال می شود (مانند ثبت نام یا مجوز هواپیمای بدون سرنشین، ناظر پرواز، عدم استفاده تجاری و غیره)
۴- خط دید بصری مورد نیاز است
۵- خط دید بصری تجربی (جایی که پرواز BVLOS مجاز است)
۶- بدون محدودیت (هنگام پرواز به دور از املاک خصوصی و فرودگاه ها، کمتر از ۵۰۰ فوت/۱۵۰ متر ارتفاع و با پهپادهایی با وزن کمتر از ۲۵۰ گرم)
۷- هیچ قانون مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین وجود ندارد

هرچند ایران در دسته بندی Outright ban – ممنوعیت مطلق قرار داده شده، اما برابر دستورالعمل شاک و سازمان هواپیمایی کشوری(CAD9060) بهره برداری از پهپاد دارای قوائد و مقررات شفاف و مشخص است که با طی مراحل تعیین شده قابل حصول می باشد.

با توجه به اینکه COVID-19 راه حل های فناوری بدون تماس را به اولویت اصلی شرکت ها در سراسر جهان تبدیل کرده است، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای نقشه برداری، نظارت، بازرسی، مدیریت دارایی، تحویل پزشکی و دیگران به طور تصاعدی رشد کرده است و سیاست گذاران در تلاش هستند تا با پیشرفت های سریع در فناوری های هواپیماهای بدون سرنشین همگام شوند.
امروزه حداقل ۱۴۳ کشور برخی از قوانین مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین را وضع کرده اند ، این مقررات از ممنوعیت کامل این فناوری تا پرواز نسبتاً نامحدود را شامل می‌شود، اما بیشتر قوانین بر نحوه کارکرد پهپاد تمرکز می‌کنند ، از جمله در محدوده دید یا فراتر از آن-BVLOS.

شرکت Surfshark به بررسی قوانین عملیات پهپاد در بیش از ۲۰۰ کشور پرداخته و طبق مقررات هواپیماهای بدون سرنشین وضع شده در هر کشور ، نتیجه را در قالب اینفوگرافی-تصویر نگاره منتشر نموده است.

Outright ban – ممنوعیت مطلق قرار داده شده، اما برابر دستورالعمل شاک و سازمان هواپیمایی کشوری(CAD9060) بهره برداری از پهپاد دارای قوائد و مقررات شفاف و مشخص است که با طی مراحل تعیین شده قابل حصول می باشد.

۱- ممنوعیت مطلق

۲- ممنوعیت موثر

۳- محدودیت هایی اعمال می شود (مانند ثبت نام یا مجوز هواپیمای بدون سرنشین، ناظر پرواز، عدم استفاده تجاری و غیره)

۴- خط دید بصری مورد نیاز است

۵- خط دید بصری تجربی (جایی که پرواز BVLOS مجاز است)

۶- بدون محدودیت (هنگام پرواز به دور از املاک خصوصی و فرودگاه ها، کمتر از ۵۰۰ فوت – ۱۵۰ متر ارتفاع و با پهپادهایی با وزن کمتر از ۲۵۰ گرم)

۷- هیچ قانون مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین وجود ندارد

قوانین عملیات پهپاد در سراسر جهان

نکته قابل توجه این است که در هر قاره حداقل یک کشور مجوز پرواز پهپادها در وضعیت BVLOS-Beyond Visual Line of Sight را صادر نموده است

Drone operation laws around the world

 

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در آمریکای شمالی

در آمریکای شمالی، کشورهای دارای قوانین آزمایشی پهپاد BVLOS شامل کانادا، ایالات متحده، جزایر کیمن – Cayman ، آنتیگوا و باربودا – Antigua and Barbuda و سایر کشورهای کوچک کارائیب – small Caribbean nations هستند. این روند احتمالاً مربوط به حضور غول‌های فناوری مانند آمازون، والمارت و DHL است که در حال تحقیق در مورد راه‌هایی برای ترکیب پهپادها در زیرساخت‌های تحویل last-mile – انتقال/جابجایی محصول یا انسان در مدیریت زنجیره تأمین و برنامه ریزی حمل و نقل خود هستند.

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در آمریکای شمالی

 

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در اروپا

به عقیده Surfshark اروپا دارای برخی از لیبرال ترین – آزادانه ترین مقررات هواپیماهای بدون سرنشین در جهان است. ۲۷ درصد از کشورهای اروپا در دسته «نامحدود» قرار می‌گیرند که بیشتر از میانگین جهانی ۱۸ درصدی و بیشتر از سایر قاره ها است. اما این بدان معنا نیست که دستورالعمل های عملیاتی کافی نیستند.

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در اروپا

 

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در آمریکای جنوبی

در آمریکای جنوبی تنها کشور گویان – Guyana ، دارای مقرراتی است که امکان پروازهای BVLOS را بر قرار نموده است که کمترین تعداد در مقایسه با سایر قاره ها می باشد.

کشورهای دیگر در آمریکای جنوبی قوانین خاصی جهت هواپیماهای بدون سرنشین برای ایمنی و حفاظت از محیط زیست دارند. به عنوان مثال، در پرو – Peru ، پرواز پهپادها نمی تواند بیش از یک ساعت طول بکشد. در اکوادور – Ecuador ، پرواز هواپیماهای بدون سرنشین به طور کامل در جزایر گالاپاگوس – Galapagos ممنوع است ، مگر برای استفاده علمی تایید شده و دارای مجوز.

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در آمریکای جنوبی

 

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه و آسیای مرکزی

در این بخش از جهان، تعدادی از کشورها عملاً هواپیماهای بدون سرنشین را ممنوع کرده اند. به عنوان مثال، در بوتان – Bhutan ، تنها دولت می تواند از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند. به طور کلی ۱۵ درصد از کشورهای آسیایی ممنوعیت موثری برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین دارند که بسیار بیشتر از میانگین ۸ درصدی جهانی و بیشترین سهم را در بین هر قاره ای دارد.

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه و آسیای مرکزی

 

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در شرق آسیا و اقیانوسیه

۵۶ درصد از کشورهای اقیانوسیه هیچ قانون مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین ندارند که بیشترین سهم بی قانونی را در جهان شامل می شود.

در میان کشورهایی که قوانین مربوط به پهپادها در آنها وضع شده ، اکثریت آنها تا زمانی که خلبانان پهپاد را در محدوده دید پرواز دهد مجاز می دانند.

در این بخش از جهان هیچ کشوری ممنوعیت کامل یا ممنوعیت مؤثر هواپیماهای بدون سرنشین را ندارد.

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در شرق آسیا و اقیانوسیه

 

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در آفریقا

بیش از نیمی از کشورهای آفریقایی هیچ قانون مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین ندارند.

اما ۲۱ درصد از سایر کشورهایی که قانون وضع کرده اند ، پرواز پهپادها را به طور کامل ممنوع اعلام نموده اند ، که این بیشترین میزان در مقایسه با سایر قاره ها می باشد.

لکین دریافت مجوز پهپاد در ۱۳ درصد از کشورهای دیگر بسیار دشوار است.

با این وجود نمونه های بکارگیری از فناوری پهپاد در سطح قاره آفریقا بسیار مشهود است که به طور مثال می توان به ارسال و تحویل دارو و تجهیزات پزشکی با هواپیمای بدون سرنشنین به صورت پرواز فراتر از خط دید – BVLOS به روستاهای دور افتاده در غنا و رواندا – Ghana and Rwanda اشاره نمود.

قوانین عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در آفریقا

اطلاعات نقشه ها و جدول بر اساس آخرین بروز رسانی در ۱ دسامبر ۲۰۲۰ تهیه و منتشر گردیده است

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *