به گواهینامه پهپاد نیاز داری؟!!! به آکادمی ایـــرسا مراجعه کن!
0
09385004142

مولتی روتور ها (پرنده های بدون سرنشین غیر نظامی)

مولتی روتور چیست؟

تعریف کلی

مولتی روتور یک نام کلی و عام برای پرنده های چند موتوره عمود پرواز بدون سرنشین است که این پرنده ها دارای بیش از یک پیشرانه برای حرکت به سمت بالا ، پایین و یا طرفین می باشند و شامل بای کوپتر (دارای ۲ موتور)، تری کوپتر (دارای ۳ موتور) ، کواد کوپتر (دارای ۴ موتور)،هگزا کوپتر(دارای ۶ موتور) و اوکتاکوپتر(دارای ۸ موتور) هستند و حتی قابلیت ارتقا به بیش از ۸ موتور را با استفاده از کنترل کننده های پیشرفته نیز دارند.

تاریخچه مولتی روتورها

مولتی روتورهای پیشرفته اوایل سال ۱۹۲۰ ساخته شدند، اما …

فکر ساختن این ماشین های پروازی برای چه کسانی بود؟

اولین تلاش تجربی به منظور استفاده از هواپیماهای ملخی در سال ۱۹۰۷ توسط دو برادر فرانسوی به نام های جک و لوئیس برگت ریچت بود که منجر به ساخت اولین هواپیمای چند موتوره ( مولتی روتور ) گردید که برادران فرانسوی موفق به ساخت یک مولتی روتور شدند و پرنده آنها درتست پروازموفق به برخاست شد ولی پرواز آن بسیار ناپایدار بود و دارای مدت زمان پرواز کمی بود.

در سال ۱۹۲۴ یک مهندس فرانسوی بنام اتین اوهمیشن کوادکوپتری به منظور ثبت رکورد جهانی ساخت که این کوادکوپتر به میزان ۳۶۰ متر پرواز کرد ، در همان سال او موفق شد مسافتی به شعاع یک کیلومتر را در مدت زمان ۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه بپیماید.

 

در همان زمان دکتر جورج بوتزاد ، یک کوادکوپتر برای ارتش آمریکا ساخت و چند آزمایش موفق بر روی آن انجام داد.

اما ایده ساخت اینگونه از مولتی روتورها بدلیل نداشتن پایداری کافی کنار گذاشته شد.

حدود سی سال بعد در سال ۱۹۵۶، یک کوادکوپتر که در هر بال دو موتور قرار داشت و به یک کوادروتور تبدیلتبدیل شده بود برای استفاده نظامی طراحی شد. طرح اصلی آن از یک کوادکوپتر با کیفیت بالا بود، اما بدون ساخت مدل های مختلف برای استفاده های نظامی امکان پذیر نبود و به همین دلیل تمایل به ساخت آن صورت نگرفت.

اما در چند دهه گذشته ، مولتی روتورها دچار تغییرات عمده ای شده اند که علاوه بر کاربردهای نظامی ،از آنها برای استفاده های غیر نظامی در ابعاد کوچک و با قابلیت کنترل از راه دور ، مورد استفاده قرار گرفته اند.

با گذشت زمان این دستگاه ها برای  تحقیق وتوسعه به منظوراستفاده تجاری غیر نظامی محبوب شدند. دانشگاه ها از مولتی روتورها برای آزمایش بررسی تئوری های مختلف برای توسعه کنترل کننده های پرواز استفاده می کردند. دیگر استفاده غیرنظامی از مولتی روتورها استفاده از کوادکوپترهای کوچک به منظور برای سرگرمی و یا مولتی روتورها با قابلیت فیلمبرداری و عکاسی می باشد.

مولتی روتورها نزدیک به یک قرن است که دچار تحول در هر عصری از تکنولوژی شده اند که این پیشرفت ها از سال ۱۹۲۰ تاکنون بر روی انواع مولتی روتورها صورت گرفته و همچنان این پیشرفت ها ادامه دارد.

در زیر نمودار روند فعلی و علاقه مندی به استفاده از مولتی روتورها نشان داده شده است. واضح است، منافع تجاری در چند سال گذشته افزایش چشمگیری در این زمینه داشته و هیچ نشانه ای از کم کردن سرعت آن به چشم نمی خورد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *